Sanna Lauslahti Terveys kasvun moottorina

Yksityisyys on ihmisoikeus ja verovarojen tehokas käyttö velvollisuus

Uusi liikenneministeri Henna Virkkunen aloitti tehtävässään, ja hänellä olisi mahdollisuus puhaltaa satelliittivalvontahankepeli poikki. Hankkeita maassamme piisaa ihan riittämiin. Liikenneministeriön puolella on monia muita tärkeimpiä hankkeita, joihin tulee keskittyä, lähtien siitä, miten maamme tiet pysyvät kunnossa ja raideyhteyksiä parannetaan. Vähäiset rahat kannattaa käyttää lisäarvoa tuoviin hankkeisiin, ei uusia kustannuksia tuoviin autoilijoita kiusaaviin uutuuksiin.

Muutenkin keskustelu suunnitteilla olevasta autojen satelliittivalvonnasta on jo pitkään ollut omituista. Asian valmistelusta vastaavat tahot eivät vaikuta olevan lainkaan kiinnostuneita järjestelmän ilmeisistä ongelmista ja toistavat jumiutuneen gramofonin lailla jatkuvasti samoja, jo moneen kertaan pätemättömiksi osoitettuja näennäisperusteluita. Suomalaisen poliittisen keskustelun vakiintunut ohijaarittelun kulttuuri on voimissaan.

Autojen satelliittivalvontaan liittyvät ongelmat ovat todellisia, ja niiden edes välttävä ratkaiseminen on joko vaikeaa tai täysin mahdotonta ilman, että avataan ovet kansalaisten yksityisyyden vakavalle loukkaamiselle. Virkamiesten tiedon nälkä on loputon ja rajaton, ja aina löytyvät uudet hyvät perusteet pureutua yhä syvemmälle kansalaisten arkielämään. Esimerkiksi tietosuojavaltuutettu on monin tavoin arvostellut asiaa valmistelleen työryhmän visioita, samoin kansalaisten sähköisiä oikeuksia puolustava Elenctronic Frontier Finland EFFI ry.

Yleisin puolustusargumentti seurantanäkökulmaan on ollut, että melkein kaikki kantavat mukanaan matkapuhelinta, joka myös on mahdollista paikantaa.  Matkapuhelimen voi sammuttaa tai jättää kotiin tai ostaa prepaid-liittymän. Sen sijaan autoon asennettavan pakollisen laitteen poiskytkentä tulisi olemaan käytännössä rikos. Matkapuhelinargumentti onkin suunnilleen yhtä älykäs kuin väite, että ihmisille voidaan aivan hyvin alkaa sakon tai vankeuden uhalla pakkosyöttää suolaa, koska heillä on jo nyt mahdollisuus vaarantaa terveytensä liiallisella rasvan käytöllä.

Järjestelmä on huono myös verotuksen kustannustehokkuuden kannalta. Liikennemäärärahoista leikataan sata miljoonaa, eikä väyläverkkoa kyetä pitämään kunnossa. Espoolaisena lisäksi ihmettelen, että rahat eivät riitä pieneen osuuteen Länsimetron loppupätkästä. Samalla on muka aivan ongelmatonta laittaa 130 miljoonaa satelliittivalvonnan rakentamiseen ja siitä eteenpäin 130 miljoonaa joka vuosi järjestelmän ylläpitoon. Suomalainen julkisen sektorin tietojärjestelmähankeosaaminen lisäksi varmistaa, että budjetti ja aikataulu tulevat paukkumaan kaikista reunoistaan. Tällainen arvovalinta on, kaikella kunnioituksella, totaalisen pöhkö harjoitus.

Me kansanedustajat olemme Suomen kansan valitsemia, ja meidän pitää puolustaa kansalaisten oikeuksia. Oikeus yksityisyyteen on paljon tärkeämpi puolustettava kuin jonkin pienen eturyhmän haaveet päästä pakkopaikannuksen vauhdittamana myymään autoihin ”älyliikenteen palveluita”.

Lisäksi vastuullemme on annettu päättäminen verovarojen käytöstä. Kalliisti rakennettavan ja ylläpidettävän valvontajärjestelmän rakentaminen yksinkertaisten verojen keräämistä varten on aivan yksiselitteistä veronmaksajien rahojen tuhlausta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän AkiK kuva
Aki Kivirinta

Viisaita sanoja! Kiitos niistä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Kokoomuksestakin löytyy järjen ääntä!

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Tällä kertaa kylläkin, mutta ei yksi pääsky kesää tee.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Ei tee ei, mutta asiassahan on saksan tietosuojavaltuutetun kielteinen kanta tässä autojen satelliittiseurannassa ja esimerkiksi hollannin tietosuojavaltuutettu on omassa maassaan tukeutunut saksan valtuutetun kantaan!

Mutta mitäpä se kertookaan meidäm maastamme, että meidän maan tietosuojavaltuutettu ei ole ottanut asiaan kielteistä kantaa? Elämmehän muutenkin ihmis- ja perusoikeuksien kunnioittamisen banaanivaltiossa, joten meidän maassa poliittisesti valittu tietosuojavaltuutettu, ei uskalla pitää ihmisten puolia näissä kysymyksissä, vaan antautuu poliittisen hirmuvallan ja totalitarian edessä!

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Järkevä mielipide, varsinkin mitä tulee riskeihin ja ongelmiin. Mainitsematta jäi vielä esimerkiksi gps -signaalin häirittävyys ja häiriöalttius sekä tästä aiheutuva virhelaskutuksen riski. Maksaja oikeusturvahan on tällaisissa tapauksissa erittäin heikko.

Valitettavasti pelkään pahoin, että kustannusten suhteen olet optimisti. Tässähän on kyse lain voimalla myymisestä. Asiakkaalla, eli autoilijalla, ei ole mahdollisuutta kieltäytyä ostamasta, olipa hinta mikä hyvänsä. Päätöksen tekijää taas asiakkaan maksettavaksi tuleva hinta ei todellisuudessa kiinnosta, joskin joissakin pyhäpuheissa voidaan esittää kauniita sanoja kohtuullisten hintojen puolesta.

Valtion maksettavaksi tuleviin kustannuksiin on myös upotettu erittäin suuri riski. Kun järjestelmä on käytössä, valtio on sidottu toimittajaan, joka voi hinnoitella palvelunsa jokseenkin vapaasti. Valtion tietotekniikkahankkeiden kustannusten paisuminen kertoo karua kieltään siitä, mitä on tarjolla.

On todellakin syytä viheltää tämä peli poikki.

Toimituksen poiminnat